- spangshus online - Turist i Polen Regioner og byer Lublin-regionen
Świdnik


Afstande i km: Kraśnik 62 sv, Opole Lubelskie 64 sv, Kazimierz Dolny 68 nv, Lublin 12 nv, Lubartów 36 n, Łęczna 22 nø, Chełm 65 sø, Dorohusk (grænseovergang til Ukraine) 91 sø, Krasnystaw 51 sø.
Indbyggertal: 40.186 (2012)

Beliggenhed og historie:

Świdnik ligger i det østlige Polen, umiddelbart sydøst for Lublin.

Landsbyen Świdnik omtales første gang i 1392. I det 17. og 18.årh. var navnet Świdnik mest kendt på grund af de lokale bønders oprør mod de ofte brutale godsejere. Ved Polens deling i 1795 kom byen under Østrig-Ungarn; fra 1815 var Świdnik dog under russisk administration.
I 1877 blev jernbanen Lublin-Chełm ført gennem Świdnik. Under 1.verdenskrig fandt der nær Świdnik voldsomme kampe sted mellem russiske og østrig-ungarske styrker. Fra 1918 var byen påny en del af Polen.
I 1937 købte man 146 ha jord af en lokal nonneorden. Her blev der bygget en skole for civile piloter under Ligaen for Luftforsvar og Antikemisk Forsvar. I 1938 begyndte skolen sit arbejde og i 1939 anlagdes en flyveplads. Disse begivenheder var begyndelsen til en fremtid for byen, der blev præget af flybyggeri, luftfart og luftforsvar.
Under 2.verdenskrig bombede tyskerne skolen og flyvepladsen, der under resten af okkupationen blev brugt til tyskernes egne militære formål. Flyvepladsen blev således brugt ved tyskernes indledende angreb på Sovjetunionen i 1941.
Under besættelsen blev der oprettet en koncentrationslejr ved landsbyen Majdan mellem Lublin og Świdnik, kaldet Majdanek (tyskerne kaldte den KL Lublin). I og ved Majdanek, herunder i Krzępiec-skoven lige øst for Świdnik, myrdede tyskerne over 300.000 mennesker, både jøder, polakker og andre nationaliteter.
Efter at området i slutningen af krigen var blevet befriet af den sovjetiske hær sammen med afdelinger af den Polske Folkehær, blev flyvepladsen brugt af de sovjetiske styrker indtil foråret 1946. Efter krigen, i 1949, byggedes den store virksomhed, Fabrik for Kommunikationsudstyr, kaldet WSK-Świdnik, senere fik den navnet PZL-Świdnik. Fra 1951-52 startede produktionen af fly, i starten MiG-15 på sovjetisk licens, senere kun dele til disse fly. I midten af 1950'erne besluttede virksomheden, at produktionen fremover først og fremmest skulle koncentreres om bygning af helikoptere. Først var det de sovjetiske Mi-1 og den af fabrikken modificerede version SM-2. I 1964 begyndte man produktionen af helikopteren Mi-2, og der blev fremstillet over 5000 stk. af disse. Serieproduktionen af Mi-2 foregik udelukkende i Świdnik. I 1978 blev der i Świdnik udarbejdet en moderniseret version af denne helikopter med navnet PZL-Kania. I 1970'erne fremstillede man også svæveflyet SZD-30 Pirat. I midten af 1970'erne blev der i fabrikken projekteret en helikopter af egen produktion: PZL W-3 Sokół. I samme tidsrum producerede man motorcyklen WSK og dele til Aerobus II-86.
Som følge af den betydelige industrivirksomhed blomstrede også det øvrige erhvervsliv i byen, og der blev bygget flere nye boligkvarterer. I 1954 havde Świdnik fået købstadrettigheder.
I dag fremstilles i Świdnik helikopterne PZL W-3 Sokół og PZL SW-4 samt elementer til fly som Pilatus PC-12 og Airbus A320/A340; desuden dele til helikopterne Agusta A109, A119 og A139. Fabrikken yder også teknisk service til helikopterne PZL Mi-2, Mi-2 plus samt PZL Kania. Ved siden af fabrikken ligger dens egen flyveplads.
I 1912 åbnedes i byens nordlige udkant Lufthavnen Lublin-Świdnik, hvorfra der udgår dels indenrigsfly, dels fly til enkelte andre, europæiske, destinationer. Den nye lufthavn har tiltrukket flere nye investorer og virksomheder til Świdnik og Lublin.
I 2010 købte den britisk-italienske helikopterfabrik AgustaWestland 87,62 procent af aktierne i PZL-Świdnik. AgustaWestland er nu rent italiensk, fra 2016 under navnet Leonardo. PZL-Świdnik er en del af dette firmas helikopter-division.


Indkvartering:

Wasza reklama
Deres reklame


Świdnik
Andre internetsider og kilder:

Świdnik

Retur til: Lublin-regionen

Copyright © 2016 Spangshus